بررسی تئوری لیبرالیسم پست مدرن و تأثیر آن بر عملکرد اندیشه لیبرالیسم در حوزه روابط بین الملل (دو دهه اول قرن بیست و یکم)

پایان نامه
چکیده

مکتب لیبرالیسم که در عصر روشنگری (مدرن) به وجود آمده است، در قرن بیستم فراز و نشیب های بسیاری را تجربه کرد. و پس از فروپاشی ایدئولوژی کمونیسم در دهه 90 میلادی سلطه بی چون و چرای خود را بر جهان ایدئولوژی ها گستراند. اما با ورود به عصر پست مدرن و با زیر سوال رفتن فراروایت ها، ایدئولوژی لیبرالیسم مانند دیگر ایدئولوژی های دیگر موجود درجهان به نقد کشیده شد و با نظریه هایی همچون پایان تاریخ و پایان ایدئولوژی، موجودیت ایدئولوگ خود را تغییر داده و به یک تفکر جهانی تبدیل شد. اما با این حال، اندیشمندان پست مدرن لیبرال به این راضی نشده اند و نقدهای بسیاری را متوجه اساس و بنیاد لیبرالیسم ساخته اند. که این نقدها در قرن بیست و یکم بنیاد تئوری تازه ای را بنا نهاد که آن را لیبرالیسمِ پست مدرن می نامند که در واقع به نوعی در تقابل با لیبرالیسم خواهد بود. اما آیا لیبرالیسم پست مدرن نظریه ای است که ستون های لیبرالیسم را به لرزه آورد؟ و آیا می تواند تأثیر بسزایی بر عملکرد لیبرالیسم به خصوص در حوزه روابط بین الملل داشته باشد؟ قطعاً پاسخ به این سوال نیاز به تحقیقی جامع و کامل دارد، اما آنچه مسلم است این است که با توجه به پسوند پست مدرنیسم که در تئوری لیبرالیسم پست مدرن آمده است، این فرضیه را می توان ارائه داد که لیبرالیسم پست مدرن نه تنها پایه های بنیادگرایانه لیبرالیسم عصر مدرن را در قرن بیست و یکم به لرزه در خواهد آورد، بلکه عملکرد آن در روابط بین الملل را نیز تحت تأثیر تفکر شالوده شکنانه خود قرار خواهد داد.

منابع مشابه

انسان‌شناسی زیستی در قرن بیست و یکم

انسان‌شناسی زیستی از آغاز شکل‌گیری تا کنون دچار تحولات چشمگیری شده است. از قرن نوزدهم تا نیمه‌های قرن بیستم نژاد مفهوم محوری مورد بررسی در انسان‌شناسی زیستی بوده است. از نیمه دوم قرن بیستم موضوع نژاد جایگاه خود را به موضوعات جدیدی داد. نیمه دوم قرن بیستم را می‌توان دوره گذار انسان‌شناسی زیستی نامید. سه دهه‏ آخر این قرن سال‌های رو به رشد انسان‌شناسی زیستی برشمرده می‌شوند. در این سال‌ها این علم ا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده علوم سیاسی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023